10 tipikus átverés a zeneiparban

- 11 perces olvasmány
10 tipikus átverés a zeneiparban

A zeneipar a közösségi médián keresztül óriási illúzió generáló a külső szemlélők felé,
és sokakat ezek az illúziók motiválnak. Azonban giga nagy csalódások vannak miután elérték az adott “célt” és kiderül róluk, hogy csak egy nagy felfújt lufiért dolgoztak
évekig, és valójában nem is úgy működnek a dolgok, ahogyan azt előtte elképzelték. Szeretnék mindenkinek segíteni kicsit lerombolni ezeket a tévhiteket, és ha még ezek
után is marad motiváció ehhez a “szakmához”, akkor tényleg érdemes a zenével foglalkozni.

  1. A példaképek valójában nem is példaképek

Mindenki választ magának egy példaképet, valakit, akinek felnéz a munkásságára,
tiszteli mint ember, és szeretne hasonló dolgokat elérni mint ő, esetleg  álmai
netovábbja találkozni ezekkel az emberekkel, netán együtt is dolgozni velük.
Évekkel később, mikor megadatik a lehetőség, hirtelen kiderül, hogy a róla
kialakított ép nem feltétlenül van köszönő viszonyban azzal, amit eddig gondolt.
Sőt homlokegyenest más. Előfordulhat, hogy egy igazi szemfényvésztő az illető,
egy kókler akinek mindig más írja a zenéit, vagy nem is olyan emberileg mint
amilyennek mutatja magát.

Ezrek példaképe, mint közszereplő, közben magánemberként az élet minden
területén megbukik. Semmi sem az aminek látszik. Természetesen nem feltétlenül
igaz ez mindenkire, van sok üdítő kivétel is, de nagyon sok esetben óriási csalódás,
amikor kiderül, hogy az az ember, aki miatt elkezdtünk zenélni nem csinált soha
semmit zeneileg, csak egy bábu, a marketing hype közepén.

 

2. A jó zene mindig utat tör magának

A. Lehetőség az, hogy klasszikus értelemben igaz a mondás, de jelen korunkban
sajnos egyre inkább nem. Túl sok jó zene van, és amiből sok van az általában
veszít az értékéből és nehéz vele kitűnni a tömegből. Ma már egy szimpla
“jó zene” nem feltétlenül elég a sikerhez, inkább úgy mondanám, hogy nagyon
nagyon jó zenének kell lenni, hogy a művésznek, klasszikus módon karriert
csináljon, egyetlen egy zene.

B. Lehetőség az, hogy valóban hazugság a mondat, mivel a sikeres produkcióknak
csak nagyon kis százalékát teszi ki az echte zenei produkció, a mérleg másik oldalát
a marketing, a networking, PR és egyéb menedzsmenti tevékenységek adják, hogy
valóban sikeres legyen egy dal és eljusson szélesebb körbe.

03. A zenélésből nem lehet megélni

Mindenből meg lehet élni, ha valaki jól csinálja és sztárnak se kell lenni hozzá.
Rengeteg alternatív pénzkeresési lehetőség van a zenészek számára, amivel
képesek magukat teljesen zenéből eltartani (ghostproducing, magán oktatások, featuringek, stúdió munkák, sample pack gyártás stb. stb.)

  1. Nem számít a technikai minőség, úgyse hallja a közönség

Féligazság. Hiába van egy zene technikailag jól összerakva, ha a kreatív rész
hiányzik akkor nem lesz belőle siker. Hiába van rendben a kreatív oldala, ha
a technikai megvalósítása silány. Ez főleg azokra a stílusokra jellemző, ahol nagyon
fontos a hangzás, mint például az elektronikus zene vagy pop zene. Az emberek ha
nem is tudják megmondani, hogy “szar a lábdob”, “nincs magasa” stb. tudat alatt
érzik, hogy ez azért nem úgy szól mint egy industry standard dal, és szimplán
rásütik, hogy nem tetszik nekik, vagy leszarozzák. Minden zene, ami az adott
stílusában népszerűnek számít, általában igenis ízig vérig profin össze van téve,
és nem feltétlenül csak “in the box” módon. A legnagyobb rádiósok slágerek
mögött a legkomolyabb hangmérnökök és studiók állnak. A technikai rész igenis
sokat számít a végeredménynél. A szoftverek sok mindent tudnak emulálni, de
nagyon sok mindenre csak a klasszikus analóg és külső cuccok képesek még
mindig.

  1. Pénzzel bárki vásárolhat magának karriert, hírnevet

Félig igaz, de valójában azért nem mert csak maximum 15 perces hírnevet tud
vásárolni. Bent maradni az igazi kihívás és nem bekerülni. Akik meg esetleg
bevásároltak magukat és bent is maradtak, ott azért némi tehetség vagy tudás
már akad, vagy kifogyhatatlan anyagi háttere van (ami azért ritka).

  1. Tinédzser sztárok hirtelen befutása (Martin Garrix, Justin Bieber story)

A Martin Garrix jelenség az egyik legmotiválóbb és demotiválóbb példa a fiatalok
számára. Inspiráló, mert egy 18 éves gyerek joggal gondolhatja azt, hogy ha egy
hasonló korabeli srácnak sikerült, akkor neki is sikerülhet a semmiből. Demotiváló
mert valójában nem lehet mindenkiből Martin Garrix, és csak százból kb. 1 embernek
fog ez újra sikerülni, ha nem ezerből.

A sztoriját a PR igazi tündérmesének állította be, de valójában kevesen tudják, hogy
több évig háttérben dolgoztatták és formálták a srácot a már már kultikus “Animals”
zenéje előtt, és az Animals előtt is, az egyik legnagyobb zenei mogul, Scooter Braun
lett a managere aki nem más mint Usher, Justin Bieber, Ariana Grande managere.
Egy ilyen háttérrel azért teljesen más a gyerek fekvése, nem említve azt a közel 3
millió dollárt amit az Animals kampányba tettek bele pár hónappal utána. A hátszél,
és a színfalak mögötti több mint 45 alkalmazott munkája nagyon sokat számít. Ettől függetlenül Martin egy nagyon tehetséges srác, de a siker képlethez kell a jó idő, jó
hely és a megfelelő ember is.

View this post on Instagram

✈️

A post shared by Martin Garrix (@martingarrix) on

  1. Hirtelen semmiből befutott sztárok

Sokszor joggal kérdezzük bizonyos emberekről, akik a semmiből bekerülnek
a médiába, kulcs rendezvényekre vagy a slágerlistákra, hogy honnan a fenéből
jönnek ezek az emberek. Tényleg be lehet futni így a semmiből? Valójában, ha
jobban utánanézünk a dolgoknak, ezeknek nagy része már akár minimum 7-8 éve
tolja az ipart, maximum más néven, vagy más szegmensben volt ahol eddig nem
volt rálátásunk, de közel sem nevezhető a sikerük hirtelennek. Hirtelen sikerhez,
szokták mondani minimum 10 év munka kell. Félrevezető azt hinni, hogy a nulláról
rövid idő alatt bárki, bármit el tudjon érni.

  1. Sajtóban olvasható cikkek valóságtartalma, a feketeöves PR lufi fújás

A PR a lehető legnagyobb mesterséges hazugság gépezet magasabb szinteken.
Teljesen átlagos dolgokat képesek az újságírók az egekig magasztalni, főleg ha
a kiadó vagy az előadó PR embere ezért külön fizetett neki.
Nagyobb zenei blogokba mind a cikkek, mind az interjúk szinte teljesen fizetősek.
Pár száz dollárrét a lehető legfényesebbre nyalják az ember fenekét, az interjúkat
akár magaddal is megcsinálhatod, ha tényleg arról szeretnél beszélni amiről éppen
kell. Valójában a PR egy tökéletes eszköz arra, hogy féligazságokat, vagy kisebb
sikereket óriási fényben tüntessenek fel a laikusok számára. Ezzel mesterséges
hype generálódik.

Nézzünk egy példát: adott egy nagy kiadó, akinek van egy A kategóriás
“sztár művésze”. Nemrég a kiadó kapott egy demót egy tehetséges fiataltól,
nevezzük most Gézának, akiben látják a potenciált és a lehetőséget, ezért egy
360-as dealt (mindenre kiterjedő szerződés) írnak alá vele, 5 évre. A kiadónak
akkor van haszna ebből a megállapodásból, ha minél hamarabb el tudják küldeni
fellépni, mert abból generálódik az igazi bevétel, és így kerül be a körforgásba is.
Gézuka zenéjét fogják, és mellé teszik az A kategóriás művészük nevét, hívjuk
akár Tiestonak. Senki nem ismeri Gézát, de Tiesto neve van annyira figyelemfelkeltő
hogy minden PR, rádió, és DJ rákattintson ha meglátja valamilyen kampányban.

Lesznek supportok, lesznek játszások, pár cikk és már meg is van a kezdeti
buborék amit el lehet kezdeni fújni. Következő lépés, hogy Tiesto elcipeli magával
a kulcs rendezvényekre, ahol a közös szám felcsendülésekor felhívja, és felkonferálja
a színpadra, főidőben, hogy mindenki lássa, és felteheti Géza a közös dalukat. Lám
Géza már a legnagyobb helyeken zenél, újabb ürügy, hogy a PR gépezet ismét felülértékelje Gézát egy újabb cikk kampányban, nem számít, hogy 1 zenét
leszámítva még semmit nem csinált.
Ebből az átlagember, és a laikusabb szakma annyit lát, hogy Géza az utóbbi
3 hónapban számtalan legit forrásban szerepel (blogok, magzinok, csatornák,
interjúk), ami presztízsértékű, tehát már biztos lehet valaki ez a Géza, tuti sokan
ismerik. És így születnek az első, önálló fellépések, elkezdik hívogatni a kisebb rendezvényekre, klubokba. 
Mindez csak egy példa volt, hogy mire képes egy
jó sajtós háttér.

  1. Közösségi média számháború

Ma már nem titok senki számára, hogy a közösségi médián minden statisztika mesterségesen manipulálható. Teljes iparág szerveződött a kamu nézettség, like
és komment generálásra. Akármennyire is nehezen hisszük el, a legnagyobb kiadók csinálják ezt a legpofátlanabb módon, mondjuk csak az első időszakban. Ez az első
pár nap azért fontos számukra, mert a hirtelen nagy számokra alapból mindenki
felkapja a fejét, és már csak kíváncsiságból is rákattint, hogy mi a fenét néztek
meg 1 nap alatt, 1 millióan. Tudják ezt a marketingesek is, így mesterségesen
generálják az induló időszakot, hogy minél több valós embert sikerüljön
odacsődíteni. Végső sorban, statisztikailag a valós nézettség az össznézettségnek
kb. a 80%-a, de az a 20% azért szükséges, hogy legyen hiszti a dal körül, és az algoritmusok is kiemelten foglalkozzanak vele, a kiemelt indulási forgalom miatt.

  1. Zeneipari “scamek”, átverések
  • Kerüld a következő szituációkat mert tuti átverés:
  • Kiadók, akik pénzt kérnek tőlünk, azért hogy kiadják a zenéinket
  • Ismeretlen (általában világ másik felén lévő) szervezők, akik meg akarnak hívni
    fellépni, de utaljuk át már a repjegy árát, hogy meg tudja nekünk venni, mert
    valami van a kártyájával vagy hasonló kamu. Ahogy megkapták az utalást, eltűnik,
    mint szürke szamár a ködben.
  • Emberek, akik pénzért karriert ígérnek, vagy megjelenéseket nagy kiadóknál
    (brókereknek hívják magukat, és általában nagyon rejtélyes háttér sztorit építenek maguknak, hogy megmagyarázzák, hogy miért nem hallottunk róluk semmit)
  • Túl olcsó ghostproduceri ajánlatok (felszívódnak az előleggel)
  • Idegenvezető önjelölt manager:  jellemző rájuk, hogy senki nem hallott még róluk,
    de ők úgy állítják be, hogy mindenkit ismernek, és képesek referenciákat bekamuzni
    ezért. A taktikájuk az, hogy elsőnek mindig valami picit adnak, hogy ne gondoljunk
    arra, hogy átverés a dolog. Majd később kér valami előleget, vagy valami
    mondvacsinált költséget, végül meg lelép a pénzzel.
  • Idegenvezető party szervező:  általában szponzorokat húz be, összecsődít sok kis
    fellépőt, hetet havat ígér mindenkinek, majd buli végén felszívódik és senkit nem
    fizet ki 
  • Ismeretlen collab partner, aki lelép a közös projekttel, és csak a saját nevét hagyja
    ott a közös zenéteken.

bankutidani.hu | bankutidanihu/konyv | magyarproducerworkshop.hu