Minden amit a ghost producerekről tudni akartál

- 5 perces olvasmány
Bánkúti Dani ghost producer infó
Bánkúti Dani ghost producer infó

Első körben nézzük, kik is a témánk főszereplői, vagyis tisztázzuk a ghost producer fogalmát.

Ők azok az emberek, akik a háttérben tevékenykednek anélkül, hogy tudni lehetne
kik is ők valójában. Megkapják érte a pénzüket az megrendelőtől, cserébe megírják
a zenét. Mondhatni megcsinálnak valamit valaki helyett, pénzért. Senki sem érthet mindenhez, így nem bűn felbérelni profikat, hogy bizonyos feladatokat csináljanak
meg helyettük. Ez a jelenség régóta jelen van a zeneiparban, és nehéz meghúzni
a határt a team munka és a pofátlan „mással íratjuk a zenét” gyakorlat között.
Mostanra egy teljes iparág épült e köré, szolgáltatásokkal, főleg az elektronikus
zene terén.

Jay Lumen-t betalálta egy ghost producer, óriási oltást kapott

Szakmai berkeken belül szeretik támadni a ghost producereket, de fontos tudni,
hogy az átlagembereket nem érdekli ki írta a zenét, amire ő éppen részegen tombol
a Balaton Sound-on. A közönség szempontjából a kérdés tulajdonképpen irreleváns, számukra a zene alapvetően egy termék. A team munkának viszont, igenis
megvanna az előnyei, hiszen több szem mindig többet lát. Ezzel mindenki jól járhat, mindenki teszi a maga dolgát, amihez a legjobban ért. A popszakmában ez egyelőre
sokkal elfogadottabb, mint az elektronikus zenében.
Véleményem szerint alapvetően ebben semmi ciki nincs. A profizmus oltárán néha
fel kell áldozni azt a gőgöt, hogy mindent saját magad akarj csinálni.  Kevés a
polihisztor, így jobb, ha minden szegmenst olyan szakemberre bíznak, aki valóban
ért hozzá. A jelenség régen is létezett, és ugyanúgy jelen van az énekesek, zenekarok esetében is – igaz, inkább egyfajta karmesterként funkcionálva -, mint az elektronikus színtéren. Különbséget érdemes tenni a ghost producer és a co-producer között,
hiszen az utóbbi  esetében az előadó is aktívan részt vesz a munkában, nem csak
átírja az író nevét a kész művön.

A Dj-zés múltja, jelene és jövője

Nézzük, miért lesz valaki ghost producer.

A legalapvetőbb ok, hogy nem akar mindenki frontember lenni. Nem lehet
mindenki szalonképes, vagy nincs a show business-hez elég önbizalmuk, nem
feltétlenül akarnak magukból úgymond “bohócot” csinálni, vagy nem vágynak a
hírnévre, és annak árnyoldalaira. Ugyanakkor érthetnek a zenéhez, és szerethetik
a közeget, de inkább a háttérben akarnak maradni.

Fontos szempont az is, hogy ghost producerként könnyebb hosszú és gyümölcsöző karriert csinálni, mint előadóként!

Itt nem számít, hogy nézel ki, mennyire vagy jó pasi, jó csaj. Mindemellett fix
bevételi forrást jelent azoknak, akik ebből akarnak megélni, azonnal megkapják
a pénzt, nem kell várni a sikerre. Elég, ha van 3-4 állandó ügyfelük.
Ennek a hátulütője, hogy mindez igen kemény meló. Reggeltől estig zenét írni,
hozzá nem értő emberek ötleteit megvalósítani, mindig kreatívnak maradni.
Ha valakinek ehhez van türelme,
és nem ég ki, akkor ez kiváló lehetőség. Remek kapcsolatépítési mód is, valamint
arra is alkalmat adhat, hogy a bevételből fejleszd a stúdiódat, a hangszerparkot.
Nem kötelező örökké ezt csinálni, és írhatsz mellette magadnak is zenét.
A legtöbb major kiadónak megvannak a jolly joker ghost producerei, de mivel
mindenkinek az az érdeke, hogy mindez ne tudódjon ki, erről titoktartási
szerződést szoktak kötni.

El lehet indulni zenészként a semmiből a mai világban?

Nagyon sok cég és oldal van, ahol alvállalkozóként dolgozhatsz, mint ghost
producer, vagy eladhatod a dolgaidat. Gyakori hiba, hogy bepróbálkozik valaki
egy kiadónál, de ha nem jön be, inkább eladja a zenét. A fiókban maradt, „elmegy”
kategóriájú projektek értékesítése miatt van ezeken az oldalakon annyi silány
zene. Az ilyen anyagokat inkább collab-ekre javaslom, mert lehet, hogy a másik fél hozzátesz valamit, amitől igazán működni kezd. Ez jobb megoldás, mint egy félkész
ötletet eladni.

Nézzük, milyen hátrányai vannak ennek a tevékenységnek.

Az elsődleges veszély a burn out, azaz a kiégés, amikor is elfogynak az ötletek.
Ez főként akkor jellemző, ha mellette a saját brandedet is építed, mert a jó
ötleteket önkéntelenül megtartod magadnak, a többit pedig értékesíted.
Így viszont nem lesznek sikeresek a másnak írt dalok, és elveszíted az ügyfeleket.
Emiatt jobb ha ghost producerként nincs saját projekted, vagy ha igen, teljesen más stílusban, műfajban. Könnyen megutálhatod a munkádat, ha macerásak a kliensek.
Igazán sikeres azonban csak akkor lehetsz, ha szereted a munkád, ezért inkább
válogasd meg az ügyfeleket! Anyagi- és szerződés szempontból érdemes a pénz
felét előre elkérni, mert gyakori, hogy a megrendelő kihátrál az aktuális projektből,
úgy, hogy ráment egy csomó időd és energiád.

Kutatás mutatta ki, hogy a zeneiparban dolgozók kezelhetetlen stressznek vannak kitéve

Összegzésként elmondható, hogy nem kell lenézni a ghost producereket, vagy az
egész jelenséget, hiszen fejlődni és pénzt keresni is lehet vele, valamint kiváló
ugródeszka is lehet egy producer életében. Ne feledd, Martin Garrix is így kezdte!

bankutidani.hu | bankutidanihu/konyv | magyarproducerworkshop.hu


 

Így készül WC papírból fejleszakítós zene