Így alakította Disaszt és kiadója az osztrák drum&bass szcénát

- 6 perces olvasmány
Disaszt Mainframe dnb kultúra

Ausztria mondhatni az élen jár, ha drum&bass-ről van szó. Ha kicsit áskálódunk
rájövünk, hogy az ottani dnb kultúra középpontjában Disaszt kiadója, a Mainframe áll.

A projekt partysorozatként indult 16 évvel ezelőtt, majd 6 évvel később kiadóvá nőtte
ki magát. Idén ünnepelte a 100. megjelenését és nem mellesleg számos korai trekkért felelős olyan nevektől, mint Camo & Krooked, The Prototypes, A.M.C, Fourward,
Dossa & Locuzzed, Phentix és sokan mások.

Most egy új rezidens koncepcióval készülnek, amiben következő generációs tehetségek
is helyet kapnak, mint például Dubape, Akov, TR Tactics, Phentix és Albi. Disaszt erről
is nyilatkozott a UKF magazinnak.

Milyen volt az első Mainframe esemény?

A legelső 2002-ben volt csak osztrák fellépőkkel, majd 2003-ban meghívtuk Simon
Bassline Smith-t és csapatát. Akkor váltottunk helyszínt is és azóta az Arena-ban
vannak a rendezvényeink. Az első külföldi fellépőnk Shimon volt a Ram Records-tól.

Azóta ápolsz szoros kapcsolatot Shimonnal és Audiopornnal?

Igen, nagyon hasonló volt az ízlésünk ha DnB-ről volt szó. Akkoriban kezdtem el
Camoval is dolgozni, akivel ugyancsak könnyen megértettük egymást. Londonba
utaztam kb. havonta egy hétre és együtt készítettük az ütemeket. Én inkább a neurofunkot, ő pedig a dallamosabb oldalt képviselte de működött a dolog.

Mesélj picit arról, hogy milyen volt klub tulajnak lenni! Stresszes, igaz?

The Zoo volt a neve és igen, eléggé stresszes volt. 3 évig vezettem a helyet és
kb. 10-15 alkalmazottam volt eseményenként. Akkoriban állt össze a Camo & Krooked, szóval jártuk a világot. Egyszerre vezettük a helyet és rendeztük havonta a Mainframe bulikat. Kb. 3 órákat aludtam naponta és folyton csörgött a telefon. Ráadásul házas
voltam abban az időben, szóval nagy volt a nyomás.

Mindezek ellenére úgy érezted alapítanod kell egy kiadót is?

Igen, muszáj volt. Camo akkora hatással volt rám, hogy úgy döntöttünk belevágunk. Akkoriban úgy gondoltam, hogy majd alszom a sírban, de mára megtanultam, hogy
nem éppen ez a legjobb hozzáállás.

Hogyan zárt be a klub?

Nem a mi döntésünk volt. A tulajok eladták az utolsó két szintet az épületben és azt mondták szükségünk lesz egy ügyvédre, szóval megállítottuk mielőtt aláírták volna a papírokat a többi szint vevőivel. Akartam egy utolsó bulit rendezni, de 100 000 eurót kellett volna fizetnem, így kénytelen voltam bezárni a helyet.

Akkor a kiadóra koncentráltál, igaz? Fontos volt számodra az egyensúly a hazai és külföldi megjelenések között?

Ha nincsenek saját megjelenéseid, honnan tudják az emberek, hogy mire számítsanak
a bulidon? Jó külföldi megjelenésekkel dolgozni de fontos kiépíteni a saját szcénád.
Muszáj volt fejleszteni a hazai producer kultúrát. Sikerült is hiszen ott van Mefjus,
Camo & Krooked, Dossa & Locuzzed és Phentix. Szeptembertől pedig próbálok a
helyieknek egy platformot biztosítani, ahol együtt dolgozhatnak ezekkel a nevekkel.

Úgy néz ki szép kis csapatot sikerült összeszedned.

Igen, anno alig voltak hazai producerek. Időbe telt, hogy kifejlődjön a dolog és az
is, hogy rájöjjek hogyan fejlesszem a kiadó hangzásvilágát. Jó ha vannak dj-k mint
fellépők de ha a kiadóról szól egy esemény, az embereknek azokat kell hallaniuk, akik készítik a számokat. Én azt mondom mindenkinek, hogy minimum 100 trekkjének kell lennie, hogy megmutathassa munkáit egy kiadónak. Lehet, hogy van 1000 likeod a Soundcloudon de egyedi hangzás nélkül nem ér semmit.

Lassan de biztosan, igaz?

Pontosan. Nem könnyű azt mondani valakinek, hogy csinálj még 97 számot aztán beszélhetünk.

Az ilyen feltörekvő kiadók a legfontosabbak, hiszen karriereket indítanak és új hangzásvilágot kreálnak.

Így van és ezt meg tudom érteni. A művészeknek fejlődniük kell de aztán tovább
lépnek. Az lenne a cél, hogy Mainframe az a kiadó legyen, ahol ezt megtehetik és
2010-ben sikerült is Camo & Krooked esetében. Egy idő után nehéz volt megtartani
azokat, akik kinőtték a kiadót. Elég frusztráló volt amikor jöttek egymás után
a nagyobb kiadók és elvitték az embereket. De sosem fogok megakadályozni
senkit sem a növekedésben. Krooked-nek volt egy álma, hogy a Hospitalnál
zenéljen és ki vagyok én, hogy megállítsam?

Közben te fejlődtél mint művész is.

Igen, próbálok. 2011-ben készült el első albumom, a Shadow & Lightning.
Sokáig tartott az elkészítése de végül egy 40 trekkből álló album született.

20 dallamosabb és 20 dark szám de mindenki azt mondta, hogy a 40 az túl sok,
szóval lerövidítettem. Kb. akkoriban jött ki a kedvenc EP-m is a kiadónál,
az Outcast EP.

A Mainframe hangzásvilágát tekintve, fontos volt az állandóság és a fejlődés is?

Camo & Krooked adta az alapját az egésznek és miután itt hagyták a kiadót,
nagy volt a betöltetlen űr, de Fourward végül pótolta őket. Manapság próbálok nem beleszólni a művészek dolgába csak hagyom, hogy mindnek meglegyen a sajátos hangulata. Mindig keresem az új hangzást, mint például Kutlo, aki épp izgalmas
dolgokba kezdett bele. Nem szabad földhöz ragadni és mindig ismételni a régieket.
Ebből látszik, hogy milyen művész valaki.

Idén rendesen ráfeküdtél a zeneírásra.

3 éve kezdtem el ismét a studióba járni és sokat gondolkodtam, hogy ki kellene fejlesztenem a saját hangzásom vagy abból dolgozzak amit jelenleg érzek. Nem ragadhatok le egy konkrét hangzásvilágnál, mert halálra untat.

Mi lesz a továbbiakban?

Kutlo megjelenése most jött ki. Augusztusban jön még TR Tactics, Disphonia,
Sub Zero, Dubape és Zombie Cats Remix EP-je. A Mainframe 103 egy könnyedebb
dolog lesz tőlem és Phenix-től, majd jön egy Dorian és Score megjelenés és egy
Dubape EP.

Úgy néz ki egy új Mainframe fejezetet készülsz írni.

Pontosan. Mindig alakítunk és alkalmazkodunk. Egy működő rendszert nem
változtathatunk meg de néha kell a frissítés.

Forrás: UKF