Most már törvény mondja ki: a Dj is zenésznek számít

- 6 perces olvasmány
dj producer zenész németország berlin

dj producer zenész németország berlin

Érdekes dolog történt az elmúlt napokban a DJ szakmát illetően. Németországban ugyanis elismerték, hogy a DJ is zenész, a keverők, lejátszók és egyéb digitális eszközök pedig hangszerek. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a techno kluboknak a jövőben 19% helyett csak 7% adót kell befizetniük minden belépő után, mert mostantól azok a bulik koncerteknek minősülnek ahol lemezlovas lép fel, hiszen az esetek jelentős részében egy DJ a producerek zenéi mellett a saját szerzeményeit is bemutatja többek között. Ez egyrészt szép elismerés a producer/DJ-k részére, de valószínűleg inkább egy támogatásként kell elsősorban értelmezni ezt a kormánytól a szakma felé, a vírus miatt kialakult helyzetük megsegítésére. Másik oldalról nézve viszont elgondolkodtató lépés is ez, minél több szempontból vizsgáljuk, annál több kérdést vet fel a DJ, mint zenész kérdése.

Először fussunk neki külső szemmel, azaz egy olyan ember perspektívájából, aki nem szereti az elektronikus zenét. Még egy laikus részéről is jogosan hangozhat el a kérdés ugyanis, hogy mitől zenész az, aki más előadók zenéit játssza le egymás után. Pláne miután a manapság divatos live streamek egy jelentős részéből nyilvánvaló lehet, hogy laptop és kontroller kell csak a folyamathoz, amit akár a középkorú szülők egyrésze már talán vásároltak is a tizenéves gyermekeiknek, akik bizony pár perc nyomkodás után rá is érezhetnek a mixelés ízére – leginkább a kiválóan működő Sync gomb segítségével – így lényegében azonnal bedroom DJ-vé is avanzsáltak. Mettől meddig érnek el így a határok? Honnan számít valaki DJ-nek?

Természetesen, mivel ez egy szakma, így húzzuk meg bátran az egyik vonalat ott, hogy nagybetűs DJ az, aki ebből pénzt keres, esetleg kizárólag ebből él. A német határozat viszont egyenesen céloz arra, hogy minden fellépés egyben koncertnek is minősül, hiszen más előadók zenéit saját szerzeményekkel vegyítve mutatják be szettjeikkel. Azaz, hivatalosan is megerősítik azt, hogy DJ az, akinek saját produktuma is van, tehát producer is. 

Ahhoz tehát, hogy valaki ma a szakmában érvényesülni tudjon, az alábbiakban kell jónak lennie:  technikai tudás, jó és különleges zenei ízlés, önpromóció, marketing, grafika és design, social média, legyen önmaga managere és most már néhány éve mindehhez jön az is, hogy legyen producer is. Jelentősen javít az esélyeken némi anyagi háttér is vagy a széleskörű, szakmai ismerettség. A legvégén pedig az online térben való like-ok bezsebelésének száma fog elsőkézből ítélkezni. Sokkal egyszerűbb eladni egy jó brandet, egy felépített és kitalált arculatot, mint magát a tehetséget. Habként a tortán még zenét sem kell tudni írni ahhoz, hogy saját megjelenések lehessenek, ezt ghost producerek is megoldhatják a háttérben. 

A szakma láthatóan jelentős átalakuláson ment végbe 20 év alatt. Eljutottunk a jó zenei ízlésből és technikai tudásból álló szakmából (amihez azért valljuk be, hogy egy csipetnyi jó kisugárzás sem hátrány) oda, hogy a teendők java üzlet és marketing. Megint felvetődik a kérdés, hogy de akkor tényleg ki a „jó” DJ? Aki ügyesen eladja magát, vagy aki olyat zenél, hogy a zeneileg hozzáértők is leülnek tőle? Nem túlzás, hogy napjainkban többen figyelnek valakire oda azért mert jók az insta képei, mint arra aki odatesz egy szettet.

Mit érez egy zenész most, aki gyerekkora óta naponta órákat gyakorol a hangszerén, akkor, ha egy olyan DJ-t is zenészként tartanak már nyilván, aki más előadók zenéit kevergeti össze a Sync gombbal? Vagy egy elektronikus zenei producer, aki zenél is bulikban? Esetleg aki bakelitről pakolja a szettjeit? Mindenki szintén zenész? Aki telefonról kever applikációval is?

Kell egy józanésznyi határvonalat húzni, mert mindez nem mosható össze, nem lehet mindenki egyszerűen zenész. Mint ahogy költő sem lesz az, aki híres költőktől gyűjtött kedvenc verseit gyűjti egy kötetbe, majd jelenteti azt meg. Az évek folyamán a DJ szakma presztízse és tekintélye is köddé vált. Konkrétan elkomolytalanodott. Nem kellene ugyan ezt tenni a zenészekkel is, úgyis megy köztük is az örökké tartó hierarchia harc. 

Egy elképzelt megoldás lehetne talán arra, ha már mindenképp be kell kategorizálni a szakmát:

Zenész/Művész: Azok a producer/dj-k, akik minőségben alkotnak saját zenét is és megfelelő technikai tudás birtokában elkápráztatnak minket szettjeikkel, vagy live act-jeikkel. Ők valóban zenész előadók és a hangszereik vagy a vasak, vagy a szoftverek.

Művész: Az a DJ aki kifinomult ízlésével és technikájával kiemelkedik a millió közül. Nem utánoz másokat, nem lopkodja le mások chartjait, hanem van saját egyénisége, ízlése és szettjeivel valóban emlékeket varázsol az éjszakába.

Lelkes amatőr: Mindazok, akik próbálkoznak, hogy az előző két kategóriába bekerülhessenek.

Kamuk: Akik csak szemfényvesztéssel próbálnak többek lenni, mint amik. Utánoznak. Like-okat vásárolnak. Az egó parancsára anélkül akarnak minél gyorsabban lenni ’valakik’, hogy valós munkát tennének bele.

Az élet előbb utóbb általában úgyis igazságot szolgáltat. Nem kell magunkat többnek hinni, mint amik vagyunk. Azt meg pláne nem, hogy többek vagyunk bárkinél. A DJ és a közönség egymásért van, együtt egyek! 

A CIKKET A REZIDENCIA – ONLINE STREAM STÚDIÓ ÉS UNDERGROUND ELEKTRONIKUS ZENEI CSATORNA DJ-ÉKNEK ÉS PARTIARCOKNAK – VENDÉGSZERKESZTŐJE OLAVI ÁLLÍTOTTA ÖSSZE.


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here