A Dj-zés múltja, jelene és jövője

- 10 perces olvasmány
dj szakma történeti fejlődés múlt jelen jövő
dj szakma történeti fejlődés múlt jelen jövő

Az alábbiakban három fő korszakra bontva mutatom be a DJ-szakma történeti
fejlődését.  
Elsőnek az internet előtti időszakot jelöltem meg, másodiknak a nagy sebességű internet, illetve a korszerű adathordozók elterjedésének időszakát, azaz
a 2005-től 2009-ig terjedő éveket, harmadiknak pedig a 2009-től napjainkig tartó időszakot. 
Mivel a DJ-zés mindig is technológiai alapú szakma volt, ezért leginkább
ez határozza meg a műfaj múltját, jelenét és jövőjét is.

Ahogy bővültek a technológiai lehetőségek, úgy fejlődött maga a szakma is, amit általánosságban véve két aspektusból lehet vizsgálni.

Technikai oldalról nézve a ’80-’90-es években a DJ-zés a scratchelésre és az
ütemre mixelésre korlátozódott. Akkoriban még nem voltak segédeszközök, füllel
kellett dolgozni. A zenéket élőben rögzítették, így ezek mixelése megkívánt némi gyakorlatot.

 

Ez volt a DMC versenyek és bakelit lemezek kora, amikor a zenének mégó értéke volt.

 

Pszichológiai oldalról nézve viszont tény, hogy mixelni bárki meg tud tanulni, de
a jó DJ-nek ismernie kell az embereket, az est hangulatát, tudnia kell felépíteni a
bulit. Erre otthon nem lehet felkészülni, nem hozhatsz csak kész szetteket
.


A DJ nem azért van jelen, hogy a saját kedvenceit lejátssza, hanem, hogy szórakoztasson, ugyanakkor nem zenegép!

A 2005 előtti első nagy korszak nem más, mint a DJ-zés aranykora.
A ’60-as években a Disc Jockey feladata még kimerült a konferálásban, a zenék szelekciójában és sorrendjének megválasztásában, mixelés még nem létezett.
A klasszikus rádiós DJ-knek komoly ízlésformáló szerepe volt, mivel az emberekhez
csak ezen a csatornán juthattak el az újdonságok.
Később jelent csak meg a keveréshez szükséges technika, fejlődtek a lemezjátszók, megjelent a CD. Ennek ellenére a zenék 90 %-a még sokáig csak bakeliten jelent
meg! Akkoriban a zenék még nem voltak elérhetőek az interneten, csak bakeliten, vagy elvétve CD-n. Mivel a lemezek limitált példányszámban jelentek meg, a zene
nem juthatott el mindenkihez. Éppen ebből származott a DJ-k egyedisége, tudniillik,
hogy mindenkinek egyedi kollekciója volt. Gyakran előfordult, hogy egyes lemezeket, világviszonylatban csupán egy – két ember játszott!

Klasszikedd: Dj Budai 24 éve, a DMC versenyen

Akkoriban még nem lehetett akárki DJ, jelentős tőke kellett hozzá, mivel egy-egy
lemez 2-3000 forintba is kerülhetett, ami komoly financiális limitet szabott azoknak az újoncoknak, akiknek erre nem volt pénze. A szakma meglehetősen zárt volt, nehezen engedték be az új arcokat, végig kellett járni a ranglétrát. Nem ment minden olyan gyorsan, mint manapság, sok időt kellett a klubban tölteni, hogy tanulhasson az
ember, ami sok lemondással és áldozattal járt.

A klubélet egy virágzó szubkultúra volt, a ’70-es évek végétől, egészen
2005-ig.  

Ez volt a kommunikáció, a közösségi élet, a pasizás és csajozás elsődleges színtere.
A DJ-knek ebben a világban ikonikus szerepe volt, a közönség felnézett rájuk, ezért könnyebben elfogadták az újdonságokat, jobban lehetett hatni rájuk. Sokan csak
itt hallottak újdonságokat, amire meg is volt az igény, tekintve, hogy az emberek
otthon nem tudtak annyi zenét fogyasztani, amennyit szerettek volna.

A ’90-es évek végére megjelentek a DJ mixek, amelyek meghatározó lehetőséget nyújtottak arra, hogy az emberek megismerhessenek új zenéket és így komoly
kulturális hatásuk is volt. Összességében minden élőbb, emberközelibb volt.

Akkoriban egyedi szelekcióval, és zenei kínálattal lehetett befutni.
Egy-egy diszkósnak volt saját közönsége, ami mindenhová kísérte, hiszen azokat
a zenéket csak ő játszotta. Az új zenék beszerzése volt a legfontosabb, a legjobb
helyről, a leggyorsabban, ez adta az előadó egyediségét. Sok egyedi DJ volt, ami
mára már nem jellemző. A zenék hossza és szavatossága is sokat változott,
gyakoriak voltak a 7-12 perces track-ek, minden lassabb volt, jobban ki tudott
bontakozni a zenék hangulata. Évekig lehetett forgatni egy-egy zenét, mert az
embereknek nem volt lehetősége megunni.

 

Ejtsünk pár szót a rezidens DJ-k és sztár DJ-k kapcsolatáról.

 

A rezidens DJ-k voltak azok, akik az adott klubban végigtoltak 7-8 órát,
meghatározták a közönség ízlését, és a vendég diszkósok dolgát megkönnyíthették,
vagy megnehezíthették.
Az ő ízlésük és technikai tudásuk meghatározó volt, felkészültnek kellett lenniük.
Sztár DJ azokból válhatott, akiknek meg voltak az anyagi és technológiai lehetőségeik
saját zenét készíteni (ami ekkor még igen kiváltságos dolognak számított), vagy zseniálisan tudták összeállítani a zenéket és ráérezni az aktuális, illetve soron
következő trendekre.

A fizetések elég magasak voltak, mivel a klubélet virágzásában a DJ-knek rendkívül felelősségteljes szerep jutott, és volt igény arra, amit csináltak. Akkoriban ez még egy szakma volt!

 

A 2005 és 2009 közé tehető korszak, ahogy én hívom, a „hanyatlás kora”. 

 

Akkoriban történt meg az átállás a bakelitről a CD-re, ugyanakkor a bakelit az
underground műfajban máig jelen van. Mivel az internetről már be lehetett szereznia zenéket, megszűntek a régi privilégiumok. Ekkor már készültek saját edit-ek, bootleg-ek, valamint az első-második generációs producerek is megjelentek.
Ezzel párhuzamosan szűnt meg a DJ-k egyedisége, illetve elengedhetetlenné vált a
saját zenék gyártása. Jelentősen megnövekedett a DJ-k száma, mivel megszűntek
az anyagi és a technológiai korlátok. Feltűntek az első celeb diszkósok, valóságshow szereplők, topless diszkósok, és mivel felhígult a szakma, ezzel szükségszerűen együtt járt a szakma rosszabb megítélése is.

Minden átalakult, megjelent a közösségi média, a YouTube, a gyors internet, az
iTunes, az okostelefonok, az SD kártya, a pendrive stb. Eltűntek a klasszikus mixek, helyükbe léptek a live mixek. Csak producerkedéssel lehetett kiemelkedni, mert a
zenék birtoklása önmagában már nem volt érték. A DJ-k nagy része elkezdett zenéket
írni, producerek lettek. A rezidens DJ-k pedig elkezdtek “haknizni”, aminek
következtében sok klub tönkrement, mert az előző rezidenciájukhoz, kevésbé tapasztalt kollégák kerültek (általában itt akartak spórolni a tulajok a legelőszőr). A DJ erénye
addigra már abban nyilvánult meg, hogy hogyan szelektál a zenék között, milyenek
az előadói képességei, és hogy mennyire tud ráérezni az est hangulatára, a közönségre (pszichológiai aspektus). Bejöttek a szolgáltatások a fellépések mellé, plusz feladatok jelentek meg, úgy, mint grafikus, szervező, promoter, marketinges. Multifunkcionális
lett a szakma.

 

Ez volt a klubok hanyatlása, és a fesztiválok hajnala.

 

A  2009 és 2016 közötti időszak volt a klasszikus DJ-zés és a klubkultúra halálának
kora. Ennek kezdetét jelöli a 2008-as gazdasági világválság, aminek következtében
sok klub bezárt, mivel az embereknek nem volt pénze, nem jártak annyit szórakozni,
mint annak előtte. Ennek hatására virágzott fel a fesztivál kultúra, az elektronikus
zene kilépett a szubkultúrából, megjelent a médiában, slágerek kezdtek születni a műfajban. A nagy klubok helyett felvirágoztak a romkocsmák, pubok, ahol kisebb
közönség mellett, kisebb kockázat kellett az üzemeltetéshez.
Robbant a közösségi média, bulizni már nem a társaság, vagy a kommunikáció
miatt jártak. Véleményem szerint a Facebook megjelenése is jelentős szerepet
játszott a klubkultúra megszűnésében, mert az emberek már a virtuális térben élik
ki a közösségi igényeiket, egyre kevésbé érzik szükségét a személyes interakciónak.
Mindez gyökeresen átalakította a szórakozási kultúrát is. Az internet elterjedésével, mostanra a közönségnek nehéz újat mutatni, akár felkészültebbek is lehetnek az új zenékből, mint az előadó. Az embereknek megváltozott a hozzáállása a DJ-hez,
zenegép lett belőle, kiszolgáló szerepe lett. A tény, hogy a zene mindenki számára elérhető, gerjeszti a producerkedés terjedését.

Eközben lezajlott egy jelentős technológiai bumm, amit azonban csak a szakma
vesz észre, a közönséget nem érdekli, nincs nagy hatása a bulikra. Az utóbbi
években átalakult a DJ image, de fontos tudni, hogy
nem minden DJ jó
producer és nem minden producer jó DJ. Elég megemlíteni Avicii példáját.
A DJ lett az új rocksztár, nagy vizuál, hatalmas show, pirotechnika stb.
Emiatt előre begyakorolt szettek kellenek, mivel mindennek stimmelni kell.

 

A producer DJ már egy brand, egy vállalkozás.

 

A szakma ázsiója tovább romlik, a celeb DJ-k továbbra is virágzanak. A DJ-k már
nem olyan keresettek, csökkent az értékük, helyüket betöltik a valóságshow-k és tehetségkutatók üdvöskéi. 

A fizetések terén kinyílt az olló, a sztár DJ-k rengeteget kerestek, a mezei
Disc Jockey-k sokkal kevesebbet, középút nincs. Beköszöntött az olcsó DJ-k kora,
az egésznek már nincs értéke. A producer DJ-knek hiányzik a klasszikus tapasztalat, baromi jók 1-1,5 óráig, de 7-8 órát már nem tudnak végigcsinálni. Több a rossz DJ
és a rossz buli, mivel az újak nem tudják kezelni a közönséget, felkészületlenek.
Emiatt jelennek meg a rövidebb szettek.

Végezetül lássuk a személyes vízióimat a várható jövőről, melyek pusztán
tippek és latolgatások, de érdemes lehet visszatekinteni rájuk, mondjuk tíz év
múlva. Véleményem szerint az adathordozók megszűnnek, helyüket a felhő alapú adattárolás veszi át. Egyre több lesz az interaktív live stream buli, a kényelem miatt, ugyanakkor jelentős technológiai változás nem várható. A klasszikus DJ-zés teljes mértékben megszűnik, maximum a nagyon jó rezidensek maradnak meg, helyette
a DJ-zenekészítő-popsztár szerepek összefonódnak, előtérbe kerül az image és a
brand.

Hamarosan már csak virtuálisan fogunk bulizni

DJ-zni önmagában már nem lesz elég, viszont a vendéglátásban
(esküvő, céges buli stb.) megmarad a klasszikus szerep, de már csak, mint zenegép. Bekövetkezik a DJ mixek totális halála, helyette smart playlist-ek születnek, amik
bizonyos területeken kiszorítják a hús-vér DJ-ket. Ezzel párhuzamosan a DJ-zés,
mint klasszikus szakma eltűnik, viszont az underground szférában átalakul, és új
értelmet nyer majd. Előadói szempontból visszatérnek a hosszabb szettek, a klub
korszak, klub zenék megint fel fognak futni. A klubokban és a fesztiválokon is
diverzebb szettek lesznek.

A távoli jövőben pedig akár az is elképzelhető, hogy csupán mesterséges intelligencia
által készített playlist-ek lesznek, arcfelismerés, tánc- és mozgásfigyelés által.
De ez már valóban a nagyon távoli jövő, a sci-fi világa…

bankutidani.hu | bankutidanihu/konyv | magyarproducerworkshop.hu