El lehet indulni zenészként a semmiből a mai világban?

- 8 perces olvasmány
elindulni DJ-producerként a semmiből
elindulni DJ-producerként a semmiből

Ezúttal azt a kérdést boncolgatom, hogy napjainkban el lehet-e indulni
DJ-producerként a semmiből.
Én 2000 tájékán kerültem bele a zene bizniszbe, elhatároztam, hogy Dj szeretnék lenni. Tele voltam ambícióval. Egy alkalommal odamentem a legnagyobb példaképemhez, akit most nem szeretnék megnevezni,
Ő pedig azt tanácsolta adjam fel, mert telített a piac.
Ahogy 2003-2004 körül az internet egyre elterjedtebbé vált, megindult a letöltés, uniformizálódtak a DJ-k és mindenki ugyanazokat a dalokat játszotta, ezért nehéz
volt kitűnni. A legtöbben mások zenéinek lejátszásából éltek, azonban nem volt egyéniségük. Akkoriban korlátozottak voltak a technológiai lehetőségek
(pl.: stúdiózás), nem volt digitális technológia, minden analóg volt, mindent
fel kellet venni. Rájöttem, hogy ha ezt szeretném csinálni, tartalmat kell
gyártani, vagyis zenét kell alkotni.

Hogyan készítsünk zenét, otthon

Nézzük mi az, ami adott volt akkor és mi a helyzet napjainkban. Mire volt lehetősége
egy kezdőnek régen? Semmire. Most viszont vannak workshopok, magántanárok, ott vannak a YouTube, tutorialok, szinte végtelen a sor. Az internet rengeteg lehetőséget biztosít a kezdőknek, ugyanakkor az is igaz, hogy túlságosan sok az információ, amit
nehéz megszűrni. Egy év alatt a technikai tudást bárki magáévá teheti és el tud indulni. Régen ugyanez 7-8 évbe is beletelt.

Így születik meg egy Boris Brejcha track

Vegyük sorra a karrierépítés néhány kulcsfogalmát, és nézzük meg milyen
lehetőségek voltak régen és mi az, ami manapság a kezdők rendelkezésére áll.

Első a tapasztalat, vagy tapasztalati görbe, amit sosem lehetett kikerülni.
Régen az internet hiányában ez is nehezebb volt, például nehezebben tanulhattál
mások hibáiból.

kapcsolatépítés terén régen fizikálisan, offline voltunk jelen. Az adott zenészek
az adott régióból nem tudtak kitörni, mert a kommunikáció határt szabott az ismertségüknek. Ez manapság szintén nagyon könnyű.

fellépések szempontjából létezett három műsorszervező iroda, és ha te ezek valamelyikében nem voltál benne, nemigen voltak lehetőségeid.
Most brand-építéssel, netes ismertség által meg lehet hackelni a rendszert…

Mi tehát a siker titka?
Légy polihisztor! Facebook, YouTube, marketing, zene… Minél több mindent tarts
a kezedben, minél többet tanulj és építs kapcsolatokat! Ne feledd, kezdetben
egyfajta menedzser feladatkört is el kell látnod!

Az új zenék terén régen le voltak osztva a lapok, a saját zene kiváltság volt,
ma mindenkinél ott van a lehetőség. A legfontosabb mindig az ötlet, és csak
utána jöhet a technika. A kulcsszavak a 
maximalizmus és folyamatos tanulás.
Ne mellőzd a flow-élményt sem, alkoss szabadon, mert talán ebből születnek
a legjobb dolgok.

Marketingre régen a kezdőknek semmi lehetősége nem volt; háttértőke
és tapasztalat hiányában nem léteztek megfelelő felületek számukra.
Vagy leszerződtél egy nagy kiadóval, aki ezt átvállalta, vagy házaltál
a demó kazettákkal.

A következő kulcsfogalom a branding, a márka. Mi jut először az ember eszébe a brand szó hallatán? A McDonald’s, a Starbucks, valami, ami kiemelkedik a többi
közül, mert tudod milyen, tudod, hogy mindig ugyanazt kapod, megbízható.
Régen ilyen nem létezett a zenészek között, sokat hakniztak egy dallal évtizedekig.
Ma kirakatban élünk, mindenkinek brandje van, gyakorlatilag mindannyian
Úközszereplők vagyunk, ami azonban felelősséggel is jár, hisz influencerek lévén,
hatunk másokra. Régen a zene elég volt, manapság azonban mindenki tud zenét
csinálni, ezért szükséges mással is kiemelkedni.

View this post on Instagram

How do I look like without a mustache. #cometobutch

A post shared by BUTCH (@cometobutch) on

Régen azt gondoltam, hogy a saját zenével emelkedhetek ki, de most azt mondom,
hogy a saját tartalom csupán egyfajta névjegykártya, ami alapján beazonosítanak,
de mára ez önmagában már nem elég. Ugyanolyan fontos a logó, a blogok,
a megosztások tartalma és gyakorisága, az értékteremtés és a közösségformálás.

Vegyük sorra milyen generációk élnek és alkotnak napjainkban.
Első az X generáció, ők az 1965 és 1982 között születettek. Ők a klasszikus régi
motorosok a szakmában. Régi rendszerben nevelkedtek, régi szabályok szerint érték
el sikereiket. 
Az Y generáció, vagyis az 1986 és 1994 között születettek már kezdik leváltani a régiek egyeduralmát. Ők jobban otthon érzik magukat az új keretek között,
mint a régiek, akik idegenkednek a technológiától, a közösségi médiától, hiszen
mindebbe ők már beleszülettek. 
Itt jön a képbe a tanulás fontossága!
Rohan a világ, minden gyorsan változik, beindult a generációváltás a zenészek között.

Z generáció tagjai azok, akik 1996-1998 után születtek; ők azok, akik még jobbak lesznek, még otthonosabban mozognak az új közegben. Ahhoz, hogy egy X generációs sikeres legyen és életben maradjon, sokat kell tanulnia és szüntelenül képeznie kell
magát. Sőt, már az Y generáció tagjait is sürgeti az idő. A versenyt az nyeri, aki
mindent meg tud magának csinálni, hiszen induláskor még nincs menedzsment,
erre nem lehet támaszkodni.

Egy bizonyos szint felett meg fognak találni a megfelelő lehetőségek, de oda csak
úgy lehet bekerülni, ha észrevesznek. Hogyan tudsz kiemelkedni? Tanulással és
minél egyedibb márkával. Ma sem könnyebb elindulni, mint régen, de a kezdők
részére több a lehetőség, mert az internet demokratizálja a zeneipart.
Ahhoz azonban, hogy valaki legyél, profinak kell lenni!

A stílus másodlagos, a hangzás a lényeg!

Van-e átjárhatóság a generációk között? Mindenképpen. A fiatalság között kell
mozogni, új szemszögeket, látásmódot magadévá tenni, alkalmazkodni.
Nem számít milyen korú vagy és honnan jöttél, hiszen manapság ugyanolyan
lehetőségei vannak a nagy márkáknak, mint egy magánszemélynek.

Be lehet e nulláról törni a piacra?
Nehéz, de nem lehetetlen. A zene nagyon fontos! A kreativitás és a produkció
azonban mindig fontosabb a brandnél! Kell, hogy legyen valami, ami megkülönböztet
a többiektől, és ez mindig a tartalom! Nem lehet azonban csak a zenével foglalkozni.
Nem megkerülhető a kapcsolatépítés, a haverkodás, nagy hangsúlyt kell fektetni
a networkingre, mert a nagy lehetőségek a kapcsolataidon keresztül fognak érkezni.
Egy jó zene önmagában már nem tör utat magának, mert nagy a konkurencia.

A sikeres előadó képlete véleményem szerint így áll össze:

  • Könnyen azonosítható, egyedi brand: legyél önmagad, ne más útját járd,
    hanem azt csináld, amiben a legjobb vagy. Az egyediség és a hitelesség köré
    építsd a többit: brand, öltözködés, kommunikáció, stb.
  • Kapcsolatok: a technológia által gyakorlatilag bárkit el lehet érni, közel van
    a világ hozzánk. Bárkivel össze lehet haverkodni, de ennek az alapja a zene és
    a brand. Mindenkinek egy lövése van, így akkor mindennek a helyén kell lennie!
    Fontos az első benyomás, senki sem lát belénk, vagy a produkció mögé, ezért
    ÚŰfontos a külcsín, valamint a koherens és profi háttér.
  • Pénz: két bevételi forrásunk van. A royalty, azaz a szerzői jogdíj, valamint
    a fellépésekből befolyó pénz. A fellépések azok, amik igazán számítanak.
    Ne feledd, ez egy vállalkozás, azaz vannak kiadások, van költségvetés, fontos,
    hogy számlaképesek legyünk. Ahhoz viszont, hogy valami megtérüljön, előbb
    mindig be kell fektetni! Az idő is pénz, nem is beszélve az önfejlesztésről,
    a tanulásról és a kampányokról. Ezért is elengedhetetlen, hogy – főleg kezdetben
    – több lábon állj, hiszen eleinte nem lehet megélni kizárólag a zenélésből. Vagyis
    ne csak a zenéből legyen bevételed, hogy finanszírozni tudd a kezdetben drága hobbidat. Minél több mindenbe tanulsz bele, és minél több lábon állsz, annál
    sikeresebb leszel. Ne feledd, a zenélés nem tart örökké és költségekkel is jár.
  • Marketing és PR: ide tartoznak a sajtó megjelenések. Olyan ember legyél,
    akiről érdemes írni, a 15 perc hírnév nem számít!
  • Megfelelő időzítés: fontos, hogy legyen kereslet arra, amit csinálsz, legyen
    közönség, legyen piac. Megfelelő trendekre, megfelelő időben, megfelelő
    lépésekkel kell reagálni, jó időben a jó helyen lenni. Fontos a felelősség,
    mert minél nagyobbra nősz, a terhek is annál nagyobbak lesznek.

A válasz tehát az eredeti kérdésre, miszerint elindulhatsz-e zenészként
ma a semmiből: igen, de ne feledd, hogy sokan mások is!

Mennyit keres ma egy zenész Magyarországon? 

Ha bővebben szeretnél olvasni erről  akkor, csekkold a múlt évben megjelent
könyvemet
, amit teljes egészében ennek a témának  szenteltem.

bankutidani.hu | bankutidanihu/konyv | magyarproducerworkshop.hu