Underground és mainstream, most pont kerül a vitára

- 10 perces olvasmány
underground és a mainstream

Örök és megunhatatlan vita tárgya az underground és a mainstream, hogy melyik
közeg a hitelesebb, melyik nőtt ki a másikból, ahogy az is, hogy melyik képvisel igazi értéket. Ezúttal a Dj-kel ültünk le beszélgetni a témában, és úgy tűnik annyira nem is
áll távol egymástól ez, a leginkább csak a közönség által megosztott, két világ.
Az MTV-nél tett látogatásunkról korábban már olvashattatok, most pedig következzen,
az  ott jártunkkor, a jelen lévő Djk-kel, azaz Metzker Vikivel, Peter Makto-val, és
Szecseivel készített beszélgetés

Szerinted is a tech-house lesz az új EDM?

Peter Makto:

Nem gondolom, hogy a tech house lesz az új EDM, illetve, ez stilisztikai kérdés.
Kinek mi a tech house. Számomra ez az alapvetően groovy, lábdobok, kickek, cinek,
tehát egy-egy kiállás, meg egy nagy felpörgés, utána megint az a monoton zakatolás.
Nekem ez nagyon száraz, tehát én ezért nem hiszem, hogy ez lenne az új EDM.

Hogyan látod, a mostani trendeket? Mennyire vannak újdonságok a piacon,
és melyek, azok a trendek, amiket évről évre ismétlődni látsz? Merre van
ebből a kiút?

Szecsei:

Rettenetesen gyorsan változik mind a műfajok sokszínűsége mind pedig az, hogy
valaki készít, valami újdonságot és az gyakorlatilag azonnal eljut mindenkihez. Ezért nagyon nehéz követni azt, hogy éppen mikor mi történik, talán ez a lemezlovasoknak
a legnagyobb munkája, hogy rajta legyünk azon, éppen mi fog történni a világban,
mert ugye itt a mi kis országunkban csak szemlélői vagyunk a nagyvilágban történő eseményeknek és maximum követni tudjuk, de meghatározni nem nagyon.

#picture #petermakto @devaifoto

A post shared by Peter Makto (@petermakto) on

Peter Makto:

Nem hiszem, hogy keresni kellene a kiutat. Én nem keresem, épp azt élvezem, hogy mindig minden változik, nem úgy, mint például egy zenész bandában, akik dolgoznak, mondjuk x ideig egy adott albumon, van 10 zenéjük azt a 10 zenét lejátsszák és az
évek alatt, kiadnak még pár albumot de amikor idősek lesznek a koncertjeiken még
mindig a régi zenéjüket kell játszaniuk. Egyszóval ők sokkal jobban be vannak
„ragadva”, míg nálunk, az elektronikus zenében, mindig minden változik, újra
modulálódik.

Szóval látsz egyfajta körforgást?

Peter Makto:

Igen azt látom, hogy 5-6 évente körforgásban vannak különböző műfajok.
Ugyanazok a műfajok, amik régen felbukkantak új hangszereléssel, új életérzéssel,
mivel a producerek a fiatal fülek is ezekre az alapokra építkeznek. Például a mai 17
éves gyerekek simán belenyúlnak a 2000-es évek deep house struktúrájába, de már
a saját élményeikkel kiegészülve. Az hogy a trendek milyen irányba mennek, szerintem inkább ott dől el, hogy mibe mennyi pénzt tolnak bele hátulról, és hogy a közönség
mire harap rá, de ettől izgalmas ez az egész. Most megint nagyon visszajöttek a
dallamos zenék, pár évvel ezelőtt temették, az úgynevezett progresszív house-t,
most meg még a nagyon kemény techno DJ-k is dallamos trackeket játszanak.

Jelenleg a techno az, ami nagyon tör előre és jön föl.

Peter Makto:

Ez teljesen normális.  A 90-es években ez úgy volt, hogy az ID&T féle hardcore volt
nagyon népszerű. Ment a gyors pattogás, ami később lelassult, most pedig ismételten megérkezett egy nagyon fiatal generáció akik, 130 BPM-es zenékre pörögnek. Én ezt egyszer már láttam a 90-es évek végén, ezért csodálatos, hogy megélhetem, újra
mindezt, 40 évesen.

Nem gondolod, hogy később ez a folyamatos ismétlődés rontja majd
a minőség-et és a közönséget már csak az fogja érdekelni, hogy stabilan meglegyen
a 130 BPM, függetlenül attól, hogy ki és mit játszik?

Peter Makto:

Nem. Most élik meg a mámoros hétvégéket, veretnek egy-két napot, aztán ez letisztul. Van, aki abban a műfajban tovább megy, van, aki vált. A minőség is relatív, ezért nem szabad így címkézni a dolgokat. Számomra hallgathatatlan a techno, mert a fülem nem
ezt szokta meg, de nem tudom azt mondani egy Amelie Lens-re, hogy rossz. Püfölés, zakatolás órákon keresztül, az én füleimnek unalmas viszont tömegek szeretik, és ezt tiszteletben kell tartani.

Underground vs mainstream. A két kultúra nem tiszteli és nem is ismeri el egymást,
ebből fakad az ellentét?

Metzker Viki:

Szerintem arról nem lehet beszélni, hogy nem ismeri el egymást a két kultúra.
A mainstream rengeteg emberhez jut el, az underground inkább egy réteghez,
bizonyos mennyiségű emberhez szól. Ők ezt nyilván igényességként élik meg, de mainstream vonalon is rengeteg az igényes zene, persze amellett, hogy manapság rengeteg trash produktum is kijön. Sajnos az emberek, hajlamosak azt is a
mainstream-hez kapcsolni, de én azt gondolom, hogy mind a két stílusban van
olyan zene, ami minőséget képviseli vagy éppen annak a hiányát.

Hamarosan jön az új Burn mix!👌🏻🔥

A post shared by Metzker Viktoria (@djviktoriametzker) on

A mainstream-ben a közönség kiszolgálása az elsődleges? Az undergroundban inkább az egyén megnyilvánulása és a saját zenédhez való ragaszkodás? Szerinted a mainstream a jövőben mennyire fog eltérni a slágerektől?

Metzker Viki:

A mainstream nem csupán arról szol, hogy kiszolgálod az embereket. Persze valamilyen szinten ki kell szolgálnod őket, de azt nem gondolom, hogy a mainstream előadóknak
nincs egyéniségük. Ha én elmegyek valahova zenélni, úgy játszom a szettemet hogy
van, mondjuk egy nagyon ismert track, olyan verzióban, amit más nem játszik, mert
addig kutatok a neten, amíg találok egy hozzám közelálló remixet. Utána rakok egy teljesen új, a közönség számára ismeretlen track-et. Nem annyiról szól a mainstream
DJ-zés hogy odaállok és lejátszom az 5 legújabb David Guetta zenét, egyáltalán nem
erről szól.

A zene, amit hallgatunk, formál minket, kialakítja a saját viselkedési szokásainkat, életstílusunkat ugyanígy befolyásolja az öltözködési szokásainkat és a viseletünket is,
a te stílusod milyen, öltözködés tekintetében?

Metzker Viki:

Fellépéseken a sportos, laza viseletet szeretem. Zenélés közben sokkal kényelmesebb
így, mintha feszengenék valami olyan ruhában, ami hozzám nem áll közel. Én abszolút
a sportos kategória vagyok.

Neked, mint mainstream előadónak mi a véleményed az undergroundról?

Szecsei:

Nagyon sokan abszolút ellentétként kezelik a két kategóriát. Gyakorlatilag ellentétei egymásnak, sőt legtöbben azt mondják, hogy ellenfelei egymásnak, de szerintem ez
egy nagyon rossz megközelítés. Egy valamit nagyon rendbe kéne tenni a fejekben.
Mind a kettő könnyűzenei műfaj. A könnyűzenének pedig egyetlen egy, nagyon fontos
célja van: a szórakoztatás. Mindkettő szórakoztat, pontosabban szórakoztatja a saját közönségét. Az egyik kisebb közönséget, a másik nagyobbat. A különbség talán ott van, hogy az undergroundban jobban érvényesül a szelektálás, vagyis megválogatják, hogy
mi tartozik, és mi nem tartozik az undergroundba, ezzel szemben a mainstream-be
ömlik minden, gyakorlatilag fékezhetetlenül.

Mondhatjuk azt egy durvább hasonlattal élve, hogy az underground és a mainstream
olyan, mint, a művészfilm és a hollywoodi tömegfilmek?

Jó a hasonlat azonban én inkább azt mondanám, hogy a művészfilm és egy nagyobb tömegeket megszólító szórakoztató közönségfilm. Ott van például Solomun vagy
Claptone, készítenek egy zenét vagy remixet és eleinte, kb. az első két hónapban, az underground szcéna által is egy preferált zene lesz, de mivel olyan elemeket tartalmaz, amik az átlag fül számára is megjegyezhetőek, például egy vokál egy dallam, így előbb – utóbb ismerté kezd válni és abban a pillanatban az underground elhatárolódik tőle,
mert slágerré válik. Ez ilyen egyszerű.

Mindig sokat beszélek, de most nehezen találom a szavakat… Eleve nyertesnek érzem magam, mivel a foglalkozásom a hobbim és az egyik szerelmem is. Nem hittem, hogy ezt valaha díjazni fogják, azt pedig végképp nem, hogy duplán. Tisztelettel köszönöm a DJ Szövetség – Magyar DJ és Producer Egyesület tagjainak és kollégáknak, hogy a szakmai díjat ezúttal nekem ítélték! Mindenekfelett pedig Nektek, a követőimnek tartozom mérhetetlenül nagy hálával, hogy a közönségszavazáson úgy gondoltátok, hogy engem illet a Ballantine’s Music Awards “2017 Év DJ-je” cím a “Hazai Mainstream” kategóriában! Ígérem, hogy a jövőben sem okozok csalódást, sem a közönségemnek, sem pedig a szakmának! 😍🙏🎧🎤 #szorakoztatasmindenekfelett #vilagi #thanks #thankful #truemusic #bma #bma2017 #awards #djawards #ballantines #ballantinesmusicawards #djoftheyear #szecsei #dj #djszecsei #party #nightlife #minimal #mnml #techno #progressivehouse #pioneer #pioneerdj #club #djlife #hungary #2017 #2018 #instagood #instapic

A post shared by Attila Szecsei (@djszecsei) on

Nem gondolod, hogy ez valamiféle „meggyalázása” azoknak a zenéknek,
amiket az underground közönség szeret, illetve szeretett?

Szecsei:

Értem mire gondolsz, hogy van olyan zene, ami megérdemelné, hogy underground maradjon, de ezt gyakorlatilag a közösség dönti el. Szerintem ez kalkulálható. Például
egy Solomun, az egyik zenéjével, ha kilép az addig képviselt underground műfajból,
hiába lesz ő továbbra is Solomun, azt már az underground szcéna nem fogja annyira elfogadni. Mondjuk egy komoly techno előadót, például Richie Hawtin-t azért nem
tartok underground-nak, mert a techno zene óriási tömegeket mozgat világszerte.
Ha egy underground előadó manistream-é válik, vagy a kettő között van, de inkább
a mainstream felé tart, azt az underground szcéna ki fogja rekeszteni magából.

Ha már Richie Hawtin-t megemlítetted ő volt az, aki az Enter.-en, Ibizán lemondta a fellépését, mert sárga póló volt rajta a fekete helyett. Ebből is látszik, hogy az underground kultúrában a fekete viselet fontos szerepet játszik.
A mainstream-el mi a helyzet az öltözködés szempontjából?

Szecsei:

Gyakorlatilag ugyan az, mint az undergroundban, mind a két műfajban a követőidnek példakép vagy, így az öltözködés is fontos szerepet játszik. Az underground-ra valamiért mindig a fekete ruhák a jellemzőek. Én is lemezlovas vagyok és abszolút a mainstream vonalat képviselem, mégis imádok feketébe járni valamiért, nem tudom, a DJ-k mindig feketében járnak. Szerintem mind az underground mind pedig a mainstream
ugyanolyan hangsúlyt fektet az öltözködésre.

Tehát ez is a brand része valahol?

Szecsei:

Igen, szerintem itt minden a brand része, mindkét oldalon. Ezért sem mondanám,
hogy az underground és a mainstream szemben áll egymással, mert mindkettő könnyűzenei műfaj és kollégák vagyunk, a közönségünket szórakoztatjuk.
A közönség összetétele más típusú emberekből áll, de ettől még nem kell degradálni
senkit sem. Ha csak diplomázott emberek élnének a világon, akkor ki építené a
házakat?  Ki lenne a kőműves? Ki ásná ki a gödröt? Ki hegesztene? A zenében is
van egyfajta társadalmi megkülönböztetés, de mindenki ugyanúgy kiszolgálja saját
közönségét, gyakorlatilag ez ilyen egyszerű, csak néha túl van bonyolítva, pedig szükségtelen.